طرز تهیه استانبولی پلو با طعمی ویژه

چند روش برای درست کردن استانبولی پلو

استانبولی‌پلو یا دمی گوجه‌فرنگی یکی از خوراک‌های ایرانی است که اساس آن بر استفاده از برنج است.طرز تهیه این غذا در دوره قاجار از ترکیه به ایران وارد شد.

گوشت مغز ران بدون استخوان :750گرم

برنج :یک کیلو

رب گوجه فرنگی :یک قاشق سوپخوری

گوجه فرنگی:سه کیلو

پیاز سرخ کرده  :3 تا 4 قاشق سوپخوری

روغن :100 تا 150گرم

نمک و فلفل :به مقدار کافی

Image result for ‫استانبولی پلو‬‎

طرز تهیه استانبولی پلو:

ابتدا برنج را تمیز کنید و با آب ولرم بشویید . بعد گوجه فرنگی ها را بشویید و آب آن را بگیرد و به همراه آب معمولی پیمانه کنید و روی برنج بریزید ، به حدی که 4 انگشت از سطح برنج بالاتر به ایستد.

به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و آب آن را بچشید تا خیلی شور نشود. چون برنج به صورت کته درست میشود باید در میزان ریختن نمک دقت کنید و کم کم نمک را بریزید تا به مزه دلخواه برسید.

بعد 3 تا 4 قاشق روغن هم داخل آب برنج بریزد و بگذارید تا برنج یکی دو ساعت خیس بخورد. گوشت را به صورت خیلی ریز خرد کنید ( به صورت قیمه ای ) و به همراه پیاز سرخ کرده تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.

 

بعد 2 تا 3 لیوان آب داخل گوشت تفت داده شده بریزید تا گوشت با حرارت کم بپزد.در حین پخت ، به آن رب و کمی نمک هم اضافه کنید .

بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد و آب آن تبخیر شد . برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر شود.

اگر حس کردید آب برنج کم است و مغز برنج کمی خام است به آن یکی دو پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید.

 

بعد از تبخیر کامل آب برنج ، وسط آن را باز کنید و گوشت قیمه را وسط آن قرار دهید و بعد با برنج روی آن را بپوشانید .

در قابلمه را محکم ببندید و روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.این برنج را میتوانید در فر هم به مدت نیم ساعت با حرارت 350 درجه و یا یکساعت با حرارت 300 در جه هم دم کنید.

استامبولی را میتوانید با گوشت چرخ کرده و یا رب گوجه فرنگی هم تهیه کنید. که در اینصورت باید حدود یک لیوان از رب مرغوب استفاده کنید.

برای پیمانه کردن برنج هم بهتر است به ازای هر پیمانه برنج یک و نیم تا 2 پیمانه آب در نظر بگیرید.

اگر هم از گوشت چرخ کرده استفاده کردید ، بهتر است گوشت را با پیاز سرخ کنید و یک قاشق رب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل گوشت بریزید تا به آرامی گوشت بپزد و آبش کشیده شود.

استامبولی پلو با آب گوجه فرنگی تازه و گوشت قیمه ای خیلی بهتر میشود.


طرز تهیه استانبولی پلو شیرازی

مواد لازم:

برنج : 4 پیمانه

لوبیا سبز خرد شده :3 پیمانه

گوشت چرخ کرده:200 گرم

پیاز متوسط : 1 عدد

گوجه فرنگی : نیم کیلو

رب گوجه فرنگی : 1 ق غذاخوری

نمک ، فلفل و زرد چوبه : به میزان کافی

روش پخت :

پیاز را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید . بعد ار اینکه پیاز ها نرم و شفاف شدند ، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد از تغییر رنگ گوشت ، لوبیا ها را اضافه کنید و همچنان تفت دهید تا لوبی ها کمی سرخ شوند.بعد رب گوجه فرنگی را به همراه کمی نمک و فلفل به بقیه مواد اضافه کنید.

گوجه فرنگی ها را چند دقیقه ای در آب جوش قرار دهید تا پوست آنها به راحتی جدا شود. بعد گوجه ها را خرد کنید و به همراه مخلوط گوشت و لوبیا تفت دهید . بعد از کمی تفت دادن گوجه ها ، کمی آب داخل مواد تفت داده شده بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید 20 دقیقه ای مواد با هم بجوشند و پخته شوند.

بعد از پخته شدن لوبیا و گوشت ، برنج شسته شده را به بقیه مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج پخته شود. اگر آب کافی نبود مقداری آب جوش در حین پخت برنج به آن اضافه کنید.وقتی آب برنج تمام شد ، اصراف آن را به صورت تپه ای بالا بیاورید و یک دم کنی روی در قابلمه بگذارید و حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.


استانبولی با گوشت چرخکرده

مواد لازم :

برنج ایرانی : 3 پیمانه

گوشت چرخکرده :150 گرم

سیب زمینی نگینی خردشده : 1 فنجان

گوجه فرنگی : 5 عددمتوسط

رب گوجه : 2 قاشق غذا خوری

پیاز : یک عدد بزرگ

نمک ، فلفل و زردچوبه : به میزان لازم

ادویه کاری : 1 قاشق مربا خوری

در رنگارنگ98 همراه ما باشید

طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخکرده

برنج را بشویید و یکی دو ساعت در آب و نمک خیس دهید.

پیاز را نگینی خرد کنید و بعد به همراه گوشت چرخ کرده در مقداری روغن تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. اگر گوشت شما گوسفندی باشد قطعا از خودش روغن پس میدهد پس در ریختن روغن دقت کنید. بعد از تغییر رنگ گوشت ، به آن ادویه های گفته شده را بیفزایید و یکی دو دقیقه ای تفت دهید تا عطر آنها به مشام برسد.گوجه ها را پوست بکنید و ریز خرد کنید

سپس گوجه ها را به همراه رب گوجه فرنگی داخل مخلوط گوشت بریزید و تفت دهید ، حرارت را کم کنید تا گوشت در آب گوجه فرنگی کمی پخته شود.

حجم 2/3 از یک قابلمه مناسب را پر از آب کنید و بر روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیاید.سپس برنج خیس خورده شده در آب و نمک را داخل آن بریزید تا بجوشد. وقتی اطراف برنج نیم پز شد ولی مغز آن هنوز سفت بود برنج را آبکش کنید.

وقتی آب گوجه فرنگی در مایه گوشت کاملا کشیده شد آن را از روی حرارت بر میداریم .

ته قابلمه ای مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را کف آن بچینید و با کفگیر مقداری از برنج را داخل قابلمه بریزید و روی برنج مقداری از مایه گوشت بکشید و این لایه ا را تا تمام شدن همه مواد ادامه دهید.سپس برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت 45 دم بکشد و پخته شود. قبل از دم کشیدن میتوانید مقدارکمی روغن هم اطراف و روی برنج بریزید.

منبع:roz.news.blog

 

  • يكشنبه ۱۵ دی ۹۸
تبلیغات رایگان

 خوشحال می شم با هم تبادل لینک داشته باشیم

https://www.takro.net/links

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی